torsdag 18 april 2013

Mot ännu högre höjder!

I ett tidigare inlägg om SE-KEG:s tillkomst så beskrev Håkan hur arbetet gick framåt.

"Det dyker upp många roliga minnen när man sätter sig ner och börjar skriva. Jag minns ett tillfälle när Kalle påkallat min och Per Wernholms hjälp och vi kom på utsatt tid. Dörren till verkstaden stod öppen och ut ur dörren spreds ett silverfärgat moln. Vi förstod att Kalle höll på att lacka en vinge med silverdope och vi hörde hur han sjöng för full hals medan han jobbade. När man försökte titta in in i verkstaden så såg man inte ett smack eftersom luften var fylld med silverfärgade färgpartiklar och lösningsmedel. Ur dimman så hörde man Kalles röst: ”Kom in och hjälp till och sjung för helvete det här är inget lätt jobb”. Ventilation vid lackering var inget som Kalle ens hört talas om så berusningsgraden på grund av lösningsmedel var ganska stor! Så gick det till när Figge-Cuben byggdes."


Interiör från Kalle Flaps verkstad för 35 år sedan. En vinge till Super Cuben SE-CSE och kroppen till Gipsy Moth OH-VKM. I bakgrunden en mycket ung Håkan!

Kalle Flaps ler nog ner från sin himmel. Vi som håller på med renoveringsarbetet får minsann känna på hur det var förr. Nu när duken har kommit av vingarna så arbetar vi med att göra rent spanten för att lättare kunna undersöka vingstommen samt för att underlätta den kommande dukningen.

Men gammal tejp, limrester och lack sitter hårt som bara sjutton, så till vår hjälp har vi aceton. Tyvärr så har ventilationen i den gamla verkstaden, där Kalle Flaps en gång i tiden byggde ihop SE-KEG, inte blivit särskilt mycket bättre genom åren. Vi hade tänkt hålla till utomhus med detta arbete, men kraftig blåst förhindrade detta. I stället så höll vi till inomhus och acetonångorna stod tät i den lilla lokalen. Likt Kalle var vi därför en smula höga av ångorna och arbetet gick fram med en viss munterhet.

Men oavsett metoder så blir det fint. En vinge är nu i stort sett rengjord. Den andra tar vi nästa vecka.

Samtidigt så har konserveringen av motorn påbörjats. Propellern, kylare och oljefilter är avtagna. Även detta arbete kommer att fortsätta nästa onsdag.

Denna onsdag så kom det många medlemmar förbi och tittade på arbetet. Mycket trevligt! Många uttryckte dessutom sin uppskattning för att klubben valt detta projekt som en metod för att få mer medlemsengagemang. Mer bilder på detta finns på Facebook!

1 kommentar:

  1. Minns den dimhöljda lokalen mycket väl och den synen var verkligen inte tagen ur instruktionsfilmen "Rätt utrustning och bra ventilation vid lackeringsarbete"

    SvaraRadera